
| 1

“Sold for 40 Yen”: Nishioka Tsutomu Admits
Fabricating Evidence on the “Comfort Women”

By Prof. Mizuno Takaaki
Asia-Pacific Research, October 19, 2018
The Asia-Pacific Journal: Japan Focus 15
October 2018

Region: East Asia
Theme: History, Justice

Part  of  the  ongoing  civil  lawsuit  involving  former  Asahi  reporter  Uemura  Takashi  and
Nishioka Tsutomu (formerly a professor of history at Tokyo Christian University), included
the September 5, 2018 cross examination of Nishioka. Uemura initiated the lawsuit in part
to restore his honor, impugned since 2014 when Nishioka published a series of articles in
the weekly magazine, Shukan Bunshun, discrediting Uemura’s 1991 reporting about the
former  comfort  woman,  Kim  Hak-sun,  the  first  South  Korean  survivor  to  come  forward
publicly. These articles led to Uemura’s dismissal from his teaching positions in Japan as well
as tremendous personal anxiety because Nishioka’s supporters used these false allegations
to target Uemura’s family members with death threats.

On  September  5,  in  Tokyo  District  Court  for  the  first  time  Nishioka  admitted  to  having
intentionally misquoted Uemura’s initial articles and to adding text not found in the original
documents. This acknowledgement challenges not only Nishioka’s claims against Uemura
but also extends to the better publicized Sapporo lawsuit between Uemura and the famous
right-wing former television star-cum Prime Minister Abe political advisor, Sakurai Yoshiko.
The  lawsuit  against  Sakurai  Yoshiko  has  been  filed  at  Sapporo  district  court  because  she
attacked not only Uemura but also Hokusei Gakuen University which had hired Uemura as a

part-time lecturer. The Sapporo ruling is set for November 9th, and as Uemura’s legal efforts

enter  their  final  stage  (the  Tokyo  lawsuit’s  closing  arguments  will  be  November  28th),
Nishioka’s  distortions  and  malfeasance  are  finally  coming  to  light.

Image  on  the  right:  Mr.Uemura  talking  with
supporters at court following his September 5th testimony. Photo by Takanami Atsushi

https://www.asia-pacificresearch.com/author/mizuno-takaaki
https://apjjf.org/2018/20/Mizuno.html
https://www.asia-pacificresearch.com/region/east-asia
https://www.asia-pacificresearch.com/theme/culture-society-history
https://www.asia-pacificresearch.com/theme/justice-2


| 2

In  1991,  Uemura  published  an  article  about  Kim  Hak-sun,  the  first  Korean  survivor  of  the
comfort women system to come forward publicly and tell  her story. In Nishioka’s 2014
response to those articles, he asserted that: 1) Uemura added the following statement that
he (Nishioka) maintained Kim did not say, “I was taken to the battlefield as a member of the
‘girls’ volunteer corps’ (jyoshi teishintai);” and also 2) that Uemura omitted clarification that
Kim stated that she “was sold by (her) parents to a brothel owner for 40 yen.” According to
Nishioka, Kim allegedly said, “My parents sold me and I was forced to become a comfort
woman,” claiming that this statement appeared in both a 1991 article in the South Korean
left-leaning newspaper, Hankyoreh,  and in Kim’s December 1991 complaint against the
Japanese government.

In Nishioka’s 2014 Shukan Bunshun publications, he wrote that even though Uemura knew
that Kim had acknowledged that her parents had sold her, “Uemura failed to mention this
fact and wrote as if she had been ‘taken by force by the Japanese Army.’ It is not an
exaggeration to say that (Uemura’s) articles were fabricated.” Nishioka’s article appeared
with the headline: “Comfort Woman Fabricator:  Asahi Shimbun Reporter,” triggering an
avalanche of nearly 250 emails to the university that had recently employed him (as well as
countless phone calls). Uemura, who had been scheduled to begin teaching following his
retirement from journalism later that year, was forced to forfeit his new position due to
countless accusations, blackmail, and threats against the university.

Additionally,  Nishioka  claimed  that  Uemura  published  his  articles  to  influence  a  lawsuit
against the Japanese government brought by his mother-in-law, a leading member of a
Korean feminist  organization.  These subsequent assertions resulted in an even greater
backlash  against  Uemura  and his  family  with  Nishioka’s  supporters  “doxxing”  Uemura
(“doxxing”  is  the  term  for  publication  without  permission  on  the  Internet  of  private
information  including  photos,  addresses,  and  phone  numbers).  As  a  result  of  heinous
harassment, police security was deemed necessary for Uemura’s daughter to attend high
school.

In the midst of this, on October 23, 2014 Shukan Bunshun published a conversation essay
between Nishioka and Sakurai Yoshiko (the famous television personality) in which they
redoubled the fuel in the “trash Uemura” fire by stating that the Uemura family should “stop
playing  the  victim.”  As  a  result,  Uemura  was  unable  to  find  employment  at  any  Japanese
university and currently teaches as a visiting professor in Korea.

Under  the  current  courtroom examination,  it  has  become clear  that  Nishioka’s  claims
regarding Kim and the article  in  the Hankyoreh  newspaper  are  not  supported by any
evidence. In fact, and to the contrary, television news footage from Kim’s famous 1991
press conference confirmed that at the outset she had clearly stated, “I was a ‘teishintai’…
and I was forcibly taken by the (Japanese) Army.” Furthermore, the statement “Sold by my
parents for 40 yen to a brothel” never once appeared in the written complaint (although this
statement in particular has become a rallying cry for the denialists). In light of this, Nishioka
acknowledged before the court that, “My memory was wrong.” Also, he said, “I summarized
with my own words,” and, “I will consider making a correction after this trial if necessary.”

Finally, in a moment of high drama, Nishioka admitted he had made a mistake with his
citations, yet when Uemura’s attorney asked why, Nishioka repeatedly murmured, “I did not
check  the  original  text,”  and  “I  did  not  notice,”  and  avoided  further  clarification.  At  this
juncture, audible gasps filled the courtroom: Nishioka admitted for the first time that he had
inserted a sentence into the text of the Hankyoreh news article that he famously translated



| 3

into Japanese in an attempt to prove that Kim Hak-sun was lying and that Uemura had
fabricated his story. Nishioka’s translation of the Korean text has been used repeatedly as
key evidence to defame Uemura. Its citation in Nishioka’s book, An Introduction to the
Comfort Women Issue, as well as its re-quotation in numerous other publications, including
the monthly right-wing magazine, Seiron, only amplified criticism of Uemura.

In short, on September 5, 2018, the public learned it was the history-denying historian,
Nishioka, who fabricated evidence — not the journalist, Uemura.

The original Hankyoreh article reported Kim Hak-sun stating that, “My father-in-law who had
taken me (to China) also seemed to lose me to the Japanese military by force without ever
receiving payment at the time.” Nishioka never once quoted this section of the article. Put
simply, Nishioka inserted a sentence of his own while translating the Korean article into
Japanese, and he knowingly omitted Kim’s testimony that she was taken by force.

The court also rejected Nishioka’s allegation that Uemura’s mother-in-law coerced him to
write the article, with Uemura’s lawyer demonstrating that the Asahi Seoul-based bureau
chief had given Uemura information regarding Kim Hak-sun’s story during a phone call and
encouraged him to cover it. Nishioka’s lies were exposed during his examination and have
crystallized the truth at the heart of this case.

The question is clear: “Who is the fabricator in this story?”

*

This article was translated and adapted from here.

Note to readers: please click the share buttons above. Forward this article to your email
lists. Crosspost on your blog site, internet forums. etc.

Mizuno Takaaki is a Professor of International Studies, Kanda University, and former Asahi
reporter

Featured image: Mr. Nishioka leaving court following his September 5th testimony. Photo by Takanami
Atsushi

The original source of this article is The Asia-Pacific Journal: Japan Focus
Copyright © Prof. Mizuno Takaaki, The Asia-Pacific Journal: Japan Focus, 2018

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Prof. Mizuno
Takaaki

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). Asia-Pacific Research will not be responsible

http://sasaerukai.blogspot.com/2018/09/blog-post_10.html
https://apjjf.org/2018/20/Mizuno.html
https://www.asia-pacificresearch.com/author/mizuno-takaaki
https://apjjf.org/2018/20/Mizuno.html
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.asia-pacificresearch.com/author/mizuno-takaaki
https://www.asia-pacificresearch.com/author/mizuno-takaaki


| 4

for any inaccurate or incorrect statement in this article. Asia-Pacific Research grants permission to cross-post Asia-Pacific
Research articles on community internet sites as long the source and copyright are acknowledged together with a hyperlink to
the original Asia-Pacific Research article. For publication of Asia-Pacific Research articles in print or other forms including
commercial internet sites, contact: editors@asia-pacificresearch.com
www.asia-pacificresearch.com contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by
the copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to
advance a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to
those who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: editors@asia-pacificresearch.com

mailto:editors@asia-pacificresearch.com
https://www.asia-pacificresearch.com
mailto:editors@asia-pacificresearch.com

