
| 1

Hong Kong’s Paradoxical “Independence”
Movement

By Tony Cartalucci
Asia-Pacific Research, November 06, 2020

Region: China
Theme: Politics

In line with the ongoing crisis in Hong Kong, we repost this article that was originally
published on APR in 2018.

Prominent Hong Kong opposition leader Edward Leung was sentenced to 6 years in prison
for assaulting police and his role in leading riots in 2016.

The Guardian in its article “Hong Kong jails independence leader Edward Leung for six
years,” would report:

Hong Kong’s leading independence activist has been jailed for six years for his
involvement in some of the city’s worst protest violence for decades.

Edward Leung was convicted in May of rioting over the 2016 running battles
with police, when demonstrators hurled bricks torn up from pavements and set
rubbish alight in the commercial district of Mong Kok.

Western pundits decried the jail sentence as the breakdown of the “rule of law” in Hong
Kong. Yet the riots were violent and destructive, and most certainly against the law. For
Hong Kong not  to jail  Leung for his role in criminal activity would constitute an actual
breakdown of the rule of law. 

Edward Leung had been serving as spokesman and by-election candidate for the Hong Kong
Indigenous political  group. The group seeks the unrealistic goal  of  stopping influence from
mainland China as part of a wider Western-sponsored political movement to maintain Hong
Kong as a pressure point vis-a-vis Beijing.

The movement also attempts to hold Beijing to the parting demands made by British
occupiers in 1997 including the “One Country, Two Systems” principle which serves as the
legal framework Western-sponsored agitators use to justify their activities and notions of
“independence.”

Hong Kong “Independence” = Dependence on Washington  

And while the Hong Kong “independence movement” claims to represent the “indigenous”
people of Hong Kong and its autonomy – it is in reality a creation of Washington and in no
way represents the people of Hong Kong or the concept of “independence” in any way.

Other groups among Hong Kong’s opposition have already been exposed as US-sponsored

https://www.asia-pacificresearch.com/author/tony-cartalucci
https://www.asia-pacificresearch.com/region/china
https://www.asia-pacificresearch.com/theme/politics
https://www.theguardian.com/world/2018/jun/11/hong-kong-jails-independence-leader-edward-leung-for-six-years
https://www.theguardian.com/world/2018/jun/11/hong-kong-jails-independence-leader-edward-leung-for-six-years
https://journal-neo.org/2014/10/01/hong-kong-s-occupy-central-is-us-backed-sedition/


| 2

agitators. This includes the entire core leadership of the 2014 so-called “Occupy Central”
protests, also known as the “Umbrella Revolution.”
The Western media has attempted to dismiss this. The New York Times in an article titled,
“Some Chinese Leaders Claim U.S. and Britain Are Behind Hong Kong Protests,” would
claim:

Protest leaders said they had not received any funding from the United States
government  or  nonprofit  groups  affiliated  with  it.  Chinese  officials  choose  to
blame hidden foreign forces, they argued, in part because they find it difficult
to accept that so many ordinary people in Hong Kong want democracy.

Yet  what  the protest  leaders  claim,  and what  is  documented fact  are two different  things.
Accusations of US interference are based on evidence – some of which recipients of US
funding have attempted to erase or hide. But even the New York Times article itself admits
that:

…the  National  Endowment  for  Democracy,  a  nonprofit  directly  supported  by
Washington, distributed $755,000 in grants in Hong Kong in 2012, and an
additional $695,000 last year, to encourage the development of democratic
institutions. Some of that money was earmarked “to develop the capacity of
citizens — particularly university students — to more effectively participate in
the public debate on political reform.”

While  the  New York  Times  and Hong Kong opposition  deny this  funding  has  gone to
protesters  specifically,  annual  reports  from  organizations  opposition  members  belong  to
reveal  that  it  has.

“Occupy Central” leaders and organizations receiving US support include:

Benny Tai: a law professor at the University of Hong Kong and a regular
collaborator with the US NED and NDI-funded Centre for  Comparative and
Public Law (CCPL) also of the University of Hong Kong.

In the CCPL’s 2006-2007 annual report, (PDF, since deleted) he was named as
a board member – a position he has held until at least as recently as last year.
In CCPL’s 2011-2013 annual report (PDF, since deleted), NED subsidiary, the
National Democratic Institute (NDI) is listed as having provided funding to the
organization to “design and implement an online Models of Universal Suffrage
portal where the general public can discuss and provide feedback and ideas on
which method of universal suffrage is most suitable for Hong Kong.”

In CCPL’s annual report for 2013-2014 (PDF, since deleted), Tai is not listed as
a  board  member  but  is  listed  as  participating  in  at  least  3  conferences
organized by CCPL, and as heading at least one of CCPL’s projects. At least one
conference has him speaking side-by-side another prominent “Occupy Central”
figure,  Audrey  Eu.  The  2013-2014  annual  report  also  lists  NDI  as  funding
CCPL’s  “Design  Democracy  Hong  Kong”  website.

Joshua  Wong:  “Occupy  Central”  leader  and  secretary  general  of  the
“Demosisto” party. While Wong and other have attempted to deny any links to
Washington,  Wong  would  literally  travel  to  Washington  once  the  protests
concluded  to  pick  up  an  award  for  his  efforts  from  NED  subsidiary,  Freedom

https://www.nytimes.com/2014/10/11/world/asia/some-chinese-leaders-claim-us-and-britain-are-behind-hong-kong-protests-.html
https://www.law.hku.hk/ccpl/aboutthecentre/annual_reports/AnnualReport2006-7.pdf
https://www.law.hku.hk/ccpl/Docs/Annual%20Report%202011%20-%202013.pdf
https://www.law.hku.hk/ccpl/Docs/Annual%20Report%202014.pdf
https://freedomhouse.org/event/75th-anniversary-special-event-honoring-three-generations-hong-kong-democracy-activists


| 3

House.

Audrey  Eu  Yuet-mee:  the  Civic  Party  chairwoman,  who  in  addition  to
speaking at CCPL-NDI functions side-by-side with Benny Tai, is entwined with
the US State Department and its NDI elsewhere. She regularly attends forums
sponsored by NED and its subsidiary NDI. In 2009 she was a featured speaker
at an NDI sponsored public policy forum hosted by “SynergyNet,” also funded
by NDI. In 2012 she was a guest speaker at the NDI-funded Women’s Centre
“International  Women’s  Day”  event,  hosted  by  the  Hong Kong Council  of
Women (HKCW) which is also annually funded by the NDI.

Martin Lee: a senior leader of the Occupy Central movement. Lee organized
and  physically  led  protest  marches.  He  also  regularly  delivered
speeches according to the South China Morning Post.  But before leading the
Occupy  Central  movement  in  Hong  Kong,  he  and  Anson  Chan  were  in
Washington D.C. before the NED soliciting US assistance (video).

During a talk in Washington titled, “Why Democracy in Hong Kong Matters,”
Lee and Chan would  lay  out  the  entire  “Occupy Central”  narrative  about
independence  from  Beijing  and  a  desire  for  self-governance  before  an
American audience representing a foreign government Lee, Chan, and their
entire  opposition  are  ironically  very  much  dependent  on.  NED  would
eventually release a statement claiming that it has never aided Lee or Chan,
nor were Lee or Chan leaders of the “Occupy Central” movement.

But by 2015, after “Occupy Central” was over, NED subsidiary Freedom House
would not only invite Benny Tai and Joshua Wong to Washington, but also
Martin Lee in an event acknowledging the three as “Hong Kong democracy
leaders.”   All  three  would  take  to  the  stage  with  their  signature  yellow
umbrellas, representing their roles in the “Occupy Central” protests, and of
course – exposing NED’s lie denying Lee’s leadership role in the protests. 
Additionally,  multiple  leaked  US  diplomatic  cables  (here,  here,  and  here)
indicate that Martin Lee has been in close contact with the US government for
years, and regularly asked for and received various forms of aid.

Interestingly  enough,  much  of  the  evidence  was  first  exposed  by  independent  bloggers.
Evidence that was picked up by larger media networks was admitted to. Other evidence that
was not, has since been deleted. One wonders if the evidence had not contradicted denials
by “Occupy Central” leaders regarding US funding, why would they have systematically
deleted entire webpages and even annual reports from the Internet.

In terms of foreign ties, Edward Leung is no exception. He and his associates have also been
implicated with maintaining inappropriate relations with the US government.

Edward Leung and other “Independents” Caught Meeting US Diplomats

In one South China Morning Post article titled, “‘Not some kind of secret meeting’: Hong
Kong Indigenous leaders meet with American diplomats,” the Post, Edward Leung and fellow
“Hong Kong Indigenous” member Ray Wong  would attempt to explain why they were
caught secretly meeting with the US consulate in Hong Kong.

The article would claim:

https://www.synergynet.org.hk/en_m9_detail.php?id=718
https://www.synergynet.org.hk/pdf/20080221494_en.pdf
https://www.synergynet.org.hk/pdf/20080221494_en.pdf
https://womencentre.org.hk/wp-content/uploads/2013/04/FWC-AR-11-12.pdf
https://womencentre.org.hk/wp-content/uploads/2013/04/FWC-AR-11-12.pdf
https://www.ndi.org/hong-kong
https://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1601625/hong-kong-students-beat-us-it-benny-tai-declares-start-occupy-central
https://www.youtube.com/watch?v=Xfr481R8ZnU
https://www.ned.org/events/why-democracy-in-hong-kong-matters/
https://www.ned.org/the-national-endowment-for-democracy-and-support-for-democracy-in-hong-kong/
https://freedomhouse.org/event/75th-anniversary-special-event-honoring-three-generations-hong-kong-democracy-activists
https://freedomhouse.org/event/75th-anniversary-special-event-honoring-three-generations-hong-kong-democracy-activists
https://wikileaks.org/plusd/cables/09HONGKONG985_a.html
https://wikileaks.org/plusd/cables/07HONGKONG2596_a.html
https://wikileaks.org/plusd/cables/06HONGKONG3069_a.html
https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/1922922/not-some-kind-secret-meeting-hong-kong-indigenous-leaders
https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/1922922/not-some-kind-secret-meeting-hong-kong-indigenous-leaders


| 4

The photos,  published by news website Bastille  Post on Wednesday night,
showed three members of the group – including Edward Leung Tin-kei and Ray
Wong  Toi-yeung  –  meeting  two  consulate  staffers.  The  quintet  reportedly
chatted for around an hour and a half, speaking in Putonghua at times, before
going their separate ways.

Some mainland media and Chief Executive Leung Chun-ying have both claimed
that there were foreign forces behind the city’s pro-democracy protests of
2014.

And of course, foreign forces – specifically Washington – is confirmed to have been funding
and backing virtually every aspect of the 2014 protests.

Ray Wong would claim:

I  think  it’s  perfectly  normal  to  meet  with  consulates  of  different  countries.  I
know  it  is  a  practice  for  consulates  of  different  countries  to  meet  and
communicate with civil organizers and politicians. Our meeting with the US
consulate was not private. It took place at a rather public setting.

In the past, for them to understand localists and us, they did it through foreign
media and (other) media. But most of the media have established views, or are
bias in order to create news value. I guess the most direct way is for us to tell
them our beliefs and stances. 

When asked if he had been approached by other consulates apart from the US, he replied
while laughing:

Yes, but I cannot discuss that. 

Virtually  every  comment  Ray Wong made was untrue.  Had photos  of  his  and Edward
Leung’s meeting not been leaked online, he and the rest of Hong Kong Indigenous would
have categorically denied any ties or meetings with the US government – just as many other
Occupy Central groups have attempted to do.

It is also unlikely that Leung and Wong were simply informing the US of their “beliefs and
stances” since the US has been underwriting their movement and the rest of Occupy Central
for years now. What would Leung and Wong have told the US consulate that Martin Lee and
Anson Chan hadn’t already told representatives of the US government during their over one-
hour talk in front of the National Endowment for Democracy in Washington D.C. in 2014? Or
during  numerous  other  meetings  stretching  back  for  years  and  documented  within
Wikileak’s archive of US diplomatic cables?

Ray  Wong’s  final  answer  about  not  being  able  to  discuss  other  meetings  with  foreign
consulates speaks for itself – indicating impropriety that only additional documentation and
evidence will be able to force an acknowledgement of – along with excuses – regarding an
“independence” movement apparently and completely dependent on Washington.

As  Beijing  dismantled  and  diminishes  this  foreign-funded  network  in  Hong  Kong,  it  is
important to not only keep the above facts in mind, but keep them in mind in regards to the



| 5

intentional and repetitious lies told by the Western media to portray individuals like Edward
Leung and organizations like Hong Kong Indigenous as “pro-democracy” rather than the US
proxies they truly are.

*

Tony Cartalucci is Bangkok-based geopolitical researcher and writer, especially for the
online magazine “New Eastern Outlook” where this article was originally published. He is a
frequent contributor to Global Research.

All images in this article are from the author.

The original source of this article is Asia-Pacific Research
Copyright © Tony Cartalucci, Asia-Pacific Research, 2020

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Tony Cartalucci

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). Asia-Pacific Research will not be responsible
for any inaccurate or incorrect statement in this article. Asia-Pacific Research grants permission to cross-post Asia-Pacific
Research articles on community internet sites as long the source and copyright are acknowledged together with a hyperlink to
the original Asia-Pacific Research article. For publication of Asia-Pacific Research articles in print or other forms including
commercial internet sites, contact: editors@asia-pacificresearch.com
www.asia-pacificresearch.com contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by
the copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to
advance a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to
those who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: editors@asia-pacificresearch.com

https://journal-neo.org/2018/06/21/hong-kongs-paradoxical-independence-movement/
https://www.asia-pacificresearch.com/author/tony-cartalucci
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.asia-pacificresearch.com/author/tony-cartalucci
mailto:editors@asia-pacificresearch.com
https://www.asia-pacificresearch.com
mailto:editors@asia-pacificresearch.com

